Literatura Kontakti Notikumi Linki
Mājas lapa

info@carelinks.net

Dabūt grāmatu
" Bībeles Pamati"
bezmaksas!

 

ĪSTENAIS NELABAIS:Ko Bībele saka par velnu

English-Latvian Parallel New Testament / Jaunā Derība Angļu un latviešu paralēls izdevums

3-6 Trīsvienība: vēlmē pēc atzīšanas

Tomass Gastons un citi ir atzīmējuši, ka, neskatoties uz sākotnējo pirmā gadsimta strādnieku šķiras vidū dzimušo biblisko kristietību, otrajā gadsimtā iezīmējas spilgti izteikta vēlme no kristiešu puses piesaistīt arī augstākās šķiras sekotājus. Kaut kas no tā atspoguļojas vairumā kanoniski neatzītajos darbos, vēstulēs un evaņģēlijos. Radās vēlme pēc kristiešu vēsts izpausmes terminos, kas būtu saprotami un pieņemami izglītotajai augstākajai šķirai. Celsija un citu uzbrukumi otrā gadsimta kristietībai norāda uz viņu bažām par centieniem piesaistīt izglītoto šķiru, kas pat vainagojas ar panākumiem. Kirtatoss atzīmē: „Jaunajā Derībā kristietība tiek pasniegta tādā formā, kas nebija pieņemama…izglītotajiem cilvēkiem…viena no lielākajām otrā gadsimta [kristiešu] apoloģētu rūpēm…[bija] kristietības pasniegšana valodā, kas būtu saprotama un pieņemama augstākajām aprindām” (1). Tas izskaidro, kāpēc kristiešu apoloģēti sāka klāstīt biblisko kristietību platoniskajos terminos, tieši tāpat kā Jūdu filozofs Filons izklāstīja jūdu vēsturi šajos terminos – un atlika spert tikai vienu soli, lai pieņemtu un ieviestu platoniskās idejas par dvēseles nemirstību, personiski iepriekš pastāvošu „Logos” tēlu un tml. Un tā tas arī notika. Vēlme pievērst izglītotās aprindas noveda pie tā, ka otrā gadsimta baznīcas rakstu mācītāji pieņēma platonisma terminoloģiju Jēzus aprakstam un tā iesakņojās. Daži otrā gadsimta kristiešu līderi rakstīja pat Romas imperātoram, uzrunājot to kā „galveno filosofu”, lūdzot viņu nevajāt kristiešus, jo kristietība un grieķu filosofija būtībā esot viens un tas pats. Justīna „Pirmā apoloģētika” ir tam klasisks piemērs (2). Apokrifiskie „Pētera sprediķi 2” apgalvo, ka „mēs [kristieši] un labie grieķi pielūdzam to pašu Dievu” (3). Grieķu filosofijas kritika, ar kuru mēs sastopamies visā Jaunajā Derībā, tika nožēlojami ignorēta, pakļaujoties izmisīgajai vēlmei darīt kristietību pieņemamu sabiedrībai. Kā saka Gastons: „Tā nav nejaušība, ka arī platonisti ticēja Dieva ‘trīs-šķautnībai’” (4). Un tā, apzināta vēlme pasniegt kristietību platoniskajos terminos noveda pie trīsvienības jēdziena ieviešanas kristiešu domāšanā. Bet tāds, protams, nav atrodams pašas Bībeles tekstos.

Piezīmes

  1. D.J. Kyrtatos, The Social Structure of the Early Christian Communities (London: Virgo, 1987), p.99. See too Thomas Gaston, Proto-Trinity: The Development of the Doctrine of the Trinity in the First and Second Centuries (Mphil. Thesis, University of Birmingham UK, 2007, published by Lulu Press, 2007), p.28.
  2. See F.Young in M. Edwards, et al, eds, Apologetics in the Roman Empire (Oxford: O.U.P., 1999), pp.83,84,94.
  3. As cited in Gaston op cit., p.35.
  4. Gaston, op cit., p.56.

 

   
 

PIRMĀ NODAĻA: Bībeles Pamati

 

 
1-1 Dieva personība || 1-2 Kas izriet no viendievības | 1-3 Dieva izpausme | 1-4 Dieva Gars || 1-5 Vai Svētais Gars ir persona? | 1-6 Personifikācijas princips | 1-7 Apsolījumi Ēdenē | 1-8 Apsolījumi Ābrahāmam | 1-9 Apsolījumi Dāvidam | 1-10 Vecās Derības pravietojumi par Jēzu | 1-11 Dzimšana no jaunavas | 1-12 Kristus vieta Dieva plānā | 1-13 Vai Jēzus radīja zemi? | 1-14 Jēzus nav iepriekš pastāvējis: Nu un tad? | 1-15 Atšķirības starp Dievu un Jēzu | 1-16 Jēzus daba | 1-17 Jēzus cilvēcība | 1-18 Jēzus uzvara | 1-19 Jēzus asinis | 1-20 Jēzus un Mozus bauslība | 1-21 Jēzus kā mūsu pārstāvis | 1-22 Kristus augšamcelšanās nozīme priekš mums | 1-23 Kristus mira par mani: Tad kas man būtu jādara? | 1-24 Kristus iedvesma ikdienas dzīvē |
OTRĀ NODAĻA: Īstenais Kristus
  2-1 Jēzus tēli | 2-2 Aba, Tēvs | 2-3 Kā Jēzus Sevi pasludina | 2-4Jēzus – Palestīnas ebrejs | 2-5 Jēzus un tauta | 2-6 Jēzus vārdi | 2-7 Jēzus nabadzība | 2-8 Jēgas atrašana ikdienas pieredzē | 2-9 Jēzus – intelektuālis | 2-10 Jēzus dabiskums | 2-11 Spēja uztvert citu vajadzības | 2-12 Jēzus – radikālis | 2-13 Jēzus radikālās prasības | 2-14 Jēzus radikālā valoda | 2-15 Jēzus radikālā autoritāte | 2-16 Jēzus radikālā pieņemšana | 2-17 Pārprastais Jēzus | 2-18 Īstenais krusts: Šodien ir piektdiena | 2-19 Šodien tāds pats kā vakar | 2-20 21.gadsimta Jēzus | 2-21 Kristus cilvēciskuma nozīme | 2-22 Jēzus dievišķā puse | 2-23 Tēvs un Dēls | 2-24 Koncentrēšanās uz Kristu | 2-25 Jēzus Gars|
 
TREŠĀ NODAĻA: Kā īstenais Kristus tika pazaudēts
 

Kāpēc tika pieņemta Trīsvienība 3-1 Pielāgošanās pagānismam | 3-2 Patiesa intelektuāla neveiksme? | 3-3 Domas, ka Jēzus nav cilvēks, psiholoģiskā pievilcība | 3-4 Ebreju ietekme uz Trīsvienību | 3-5 Netīrā politika un Trīsvienības doktrīna | 3-6 Trīsvienība: vēlme pēc atzīšanas | 3-7 Kā tika pazaudēts īstenais Kristus |

   
PIELIKUMS: Daži sagrozīti Raksti
  1 Ievads | 2-1 Iesākumā bija vārds” | 2-2  „Vārds bija pie Dieva” | 2-3 „Vārds tapa miesa" | 2-4 „Vārds bija Dievs” | 2-5 „Caur Viņu viss ir radies” | 2-6 Kā Logos / vārds tapa miesa | 3  Jēzus Sevis uzcelšana (Jņ.2:19-21) | 4 „Dievs ir Gars (Jņ.4:24) | 5 „Es esmu no debesīm nācis” (Jņ.6:33,38) | 6 „Pirms Ābrahāms tapa, esmu Es” (Jņ.8:58) | 7 To skaidrību, kas Man bija pie Tevis, pirms pasaule bija” (Jņ.17:5) | 8 „Klints, kas tiem gāja līdzi” (1.Kor.10) | 9 „Dieva veidā būdams” (Fil.2) | 10 Kolosiešiem 1:15-18: „Viņā radītas visas lietas” | 11 Kas bija Melhisedeks? |